Panorama International / Belgische première
In the middle of nowhere, op het Noord-Engelse platteland, doet een verlaten boerderij dienst als museum voor hedendaagse kunst, het L.Y.C Museum. Dit ambitieuze project is niet het resultaat van een institutionele beslissing maar van de wilskracht van één enkel individu: de Chinese ingeweken kunstenaar Li Yuan-Chia. Hij begon in 1972 aan deze avant-gardistische museumonderneming en stelde meer dan 300 hedendaagse kunstenaars tentoon in bijna tien jaar tijd.
Curator Li van het L.Y.C Museum was ook zelf een veelzijdig kunstenaar – nu eens dichter, dan weer beeldend kunstenaar, schilder of beeldhouwer – die de 20ste-eeuwse westerse abstracte kunst oversteeg door Chinese tradities, doorspekt met metafysische en filosofische vraagstukken, in zijn werk te integreren. Ondanks een gebrek aan financiering en erkenning voor zijn ongeëvenaarde bijdrage aan de Britse hedendaagse kunst, hield Li Yuan-Chia het museum tot aan zijn dood levend.
Met All and Nothing brengt filmmaakster Maggie Li een echte enthousiasteling in beeld die zijn hele leven wijdde aan artistieke creatie, ver weg van de dictaten van de kapitalistische kunstmarkt. Door de ogen en getuigenissen van mensen die hem hebben gekend, ontstaat een portret van Li Yuan-Chia, een kunstenaar en curator die even gereserveerd als genereus was. Zijn werken, gezien in het licht van zijn dagboeken, geven ons een beter inzicht in zijn artistieke nalatenschap waarvoor de dialectiek van ‘alles en niets’ (all and nothing) van de gevierde Chinese filosoof Lao-Tzu het uitgangspunt vormde.
< ALLE
HEDENDAAGSE KUNST
2023 / TW, IT, UK
Prod : Life scenery film