Panorama International / Belgische première
In 2004 werd een urinoir uitgeroepen tot het meest invloedrijke werk van de moderne kunst. Het was de beroemde kunstenaar Marcel Duchamp die in 1917 voor consternatie zorgde door een industrieel product – een urinoir – tentoon te stellen, het te signeren en het Fontain te dopen. Daarmee vond hij wat bekendstaat als de ‘readymade’ uit, ‘een gebruiksvoorwerp dat door de keuze van de kunstenaar tot kunstobject wordt verheven’.
Dit feit, welbekend bij kunstliefhebbers, wordt nu echter in twijfel getrokken. Recent onderzoek naar dit cultobject suggereert dat niet Duchamp maar een zekere Elsa von Freytag-Loringhoven, een excentrieke en flamboyante barones, op dit briljante idee kwam.
Heeft Marcel Duchamp zich haar idee toegeëigend? Hij zou niet de eerste artiest in de kunstgeschiedenis zijn die het talent van een ander, vaak een vrouw, uitbuit.
Met gevoel voor humor neemt filmmaakster Barbara Visser, als een echte specialiste die echt van nep weet te onderscheiden, ons mee op een zoektocht naar de sporen die de een en niet de ander heeft achtergelaten. Wie was barones Elsa von Freytag-Loringhoven? Wat is er van haar geworden? Kunnen we de leugens ontmaskeren door een interview met Marcel Duchamp te bekijken? Was het dankzij marketing, misleiding of vrouwenhaat dat het werk zo bekend werd?
Inhakend op dit verhaal geeft de filmmaakster ons een inkijk in het creatieproces van haar film, die zo een object wordt dat vorm krijgt dankzij andere materialen en in samenwerking met andere mensen. Deze benadering stelt op humoristische wijze het statuut van de kunstenaar als demiurg, genie en mythisch wezen in vraag, een idee uit een lang vervlogen tijd.
< ALLE
HEDENDAAGSE KUNST
2023 / nl
Prod : Tomtit Film
dISTRIB : Cat and Docs
Surrealisme : 100 jaar !
gevolgd door ANEMIC CINEMA
& JEU D’ÉCHECS AVEC MARCEL DUCHAMP
20:30 – CINEMATEK LEDOUX